Morfin för att få sova en hel natt?!

av Honeymunchkin

Ni vanliga dödliga som sover hela nätter utan avbrott, har ni någonsin tänkt på vilken tur ni har?

Från och med att Button blev så pass stor att magen började synas (typ vecka 25) har jag vaknat minst en gång per natt för att jag behöver kissa. Helt okej, liksom, för jag somnade snabbt om direkt när jag kom tillbaka till sängen. Och jag känner folk som har det likadant fast de inte är gravida.

De senaste dagarna har dock inte varit riktigt så trevliga. Jag somnade runt 01.00 i natt och vaknade 03.00 och har varit vaken sedan dess. (När jag gick upp och på toaletten märkte jag att resten av denna uppmärksammade slempropp hade lossnat. Ingen tvekan över huvudtaget, för den ser ut precis som vad namnet antyder. BLÄ!) Jag hinner inte somna om mellan värkarna, som fortfarande bara kommer när jag ligger ner. I natt körde jag på en annan strategi däremot. Jag ställde mig upp och gungade lite med höftpartiet tills värken klingade av och gick sedan och lade mig igen. Det funkade ganska bra, och jag tror att jag måste ha somnat några gånger åtminstone. Jag försökte hålla koll på klockan också, men det gick inget vidare. 06.45 vaknade Royden också och frågade om allt var okej.

Jag vet aldrig vad jag ska svara på det.

”Ja, värkarna känns så som de ska, så jag antar att det är okej.” Eller, ”Nej, förlossningsvärkar gör ont!” (Döh?) Ja, ni fattar…

Till slut gick jag upp och tog ett bad. Det var otroligt skönt att få vara lite viktlös, varm och bara få dåsa omkring ett tag. Men man kan ju inte ligga i badkaret en hel dag heller.

Runt 09.30 bestämde jag mig för att ringa till förlossningsavdelningen igen. Jag fick prata med ännu en supertrevlig kvinna, berättade för henne om allt slemmigt, alla värkar och att jag inte kan sova på grund av dem.

”Tyvärr är detta jättevanligt,” sa hon.

”Tyvärr?” tänkte jag, som bara var glad över att det inte var något fel på mig.

”Det är vanligt att det kommer förvärkar på nätterna medan dagarna är lugnare. Har du testat att ta värktabletter när du får sådär ont? Ta två Alvedon och om du har en värmekudde kan du lägga den på magen och försök att få lite sömn. Det är jätteviktigt att man får vila inför en förlossning, och om du inte ens kan ligga ner blir ju det lite knepigt. Kroppen vill att du ska stå upp och sova, eller?”

”Hehe, ja, typ…” Oookej, två tabletter av den sort som absolut inte funkar på mig vad gäller smärtlindring och en värmekudde har jag inte, så det blir till att improvisera…

”Om det inte hjälper, och det blir samma sak i natt, ring till oss så får du komma in hit om du vill så kan vi kolla på dig, kanske till och med hjälpa till med att få igång förlossningen, även om du har en inbokad tid med din barnmorska på fredag. Annars kan du få bättre smärtlindring av oss, som Citodon eller morfin, eller försöka med starka sömntabletter.”

o.O

Oookej… Morfin, bara för att få sova en hel natt? Jag tror jag håller mig till min improviserade värmekudde och en igångsättning, tack så mycket.

