Nu kör vi eller?

av Honeymunchkin

Okej, dags för lite äckelpäckel! Du har blivit varnad.

Jag tror att min slempropp lossnade idag. Igår krampade magen som tusan, oregelbundet och jävligt, men det slutade inte som det brukar göra och höll mig vaken mest hela natten. Imorse hade jag också sammandragningar, de gör inte ont eller så, men jäklar vad hård magen blir!

Jag skulle ta en dusch imorse och la märke till något som jag inte har sett till på flera månader – det såg ut ungefär som sista dagen på mensen. Jag antog att detta kanske kan vara den omtalade slemproppen som lossnar innan förlossningen sätter igång. Jag bestämde mig för att duscha färdigt och se om det brunrosa slemmet fortfarande kom efter duschen. Det gjorde det såklart – blää – så jag ringde till förlossningen och förklarade hur allt såg ut och kändes och frågade om det var proppen som lossnat.

”Det kan det mycket väl vara,” svarade barnmorskan i telefon. ”Du kan också bara blöda lite från modermunnen, men oavsett är det ett tecken på att något håller på att hända. Ring igen om vattnet går, om sammandragningarna blir värre eller om du undrar över något annat.”

Bra svar, tycker jag.

Jag har nu suttit vid datorn hela dagen, laddade upp med massor av mina mumsiga pannkakor till brunch utifall att, liksom, (dansade runt lite grann medan jag gjorde pannkakssmet). Jag har fortfarande sammandragningar men de gör inte ont och är fortfarande mycket oregelbundna.

Jag ringde självklart till Royden bara för att ge honom en heads-up så han inte bokade hela veckan full med viktiga möten (vilket han oavsett inte ska göra tycker jag när hans sambo är 40 veckor plus gravid, men ändå), och han har nog inte kunnat jobba över huvudtaget sedan jag ringde. Nåväl.

Jag fick en lapp i brevlådan från den lata brevbäraren som inte orkade gå upp och plinga på dörren för att se om jag var hemma för att lämna ett paket (från Beauty Bay! Äntligen!), så nu tänkte jag försöka mig på att gå ner till bussen och åka in till Skärholmen för att hämta det själv. Om jag ändå hade tagit körkort, nu när bilen står hemma…

Jag håller er uppdaterade!

