Vecka 35 och lite strul

av Honeymunchkin

Igår åkte jag till barnmorskan ensam. Det var skönt att få prata av sig lite och dessutom inte behöva tänka på att prata långsamt eller översätta till engelska.

För ca 4 veckor sedan hade Button vänt sig med huvudet nedåt och hade legat kvar så, redo att komma ut när studen skulle komma – ja, tills igår dvs.

Natten till igår vaknade jag av sammandragningar i livmodern och hade svettats så mycket under natten att jag trodde att vattnet hade gått. Det gjorde ont i hela magen och alla muskelfästen och för en sekund trodde jag att nu skulle Button komma. Efter ett tag lyckades jag dock somna om.

När barnmorskan kände efter vart huvudet låg började hon naturligtvis längst ner, där huvudet hade legat, men hon kände det inte. Han hade alltså vänt på sig under natten, vilket var varför jag hade haft så ont, och låg nu med huvudet uppåt.

Toppen.

Om inte bebisen ligger med huvudet i position efter vecka 36 så försöker de vända barnet – om det är ens första barn. Andra eller senare barn kan vända på sig strax innan förlossningen utan att det är konstigt.

Vi fick en ultraljudstid på Huddinge sjukhus, där vi sitter i skrivande stund, för att se hur han ligger, om han är tillräckligt stor osv. Vi får se hur det går.

