Vecka/week 28

av Honeymunchkin

Igår gick vi in i vecka 28. Det börjar verkligen närma sig med stormsteg nu. Jag har haft väldigt ont de senaste dagarna och får inte tillräckligt med sömn, mycket på grund av att alla positioner är obekväma eller gör ont. Igår hade jag så ont i höger höft, lårben och knä att jag inte kunde stödja på höger ben och kunde inte heller lägga mig ner och vila förrän jag kom hem vid 19.00 (sena och inställda tunnelbanor och bussar som går med 15 minuters mellanrum). Mindre roligt. Jag tror att jag fick mellan 2-3 timmars sömn i natt, så ni kan väl gissa hur pigg jag är idag.

Yesterday we entered week 28. Time really flies. I’ve been in a lot of pain these last few days and I don’t get enough sleep, mainly because all positions are uncomfortable or down-right hurts. Yesterday my right-side hip, thigh bone and knee hurt so bad I couldn’t put any weight on the right-side leg, and I couldn’t just lie down and rest until I got home at 7 PM (due to late and cancelled subway trains and buses that run every 15 minutes). Not so nice. I think I got 2-3 hours of sleep last night, so guess how awake I am today.

Button sparkas mindre nu med rör på sig desto mer, så han känns nästan lite som en orm ibland. Riktigt läskigt! Jag tror att det nog börjar bli en aning trångt där inne nu. Den här veckan ska han tydligen väga runt 1 kg, vilket också börjar kännas. Livmodern verkar också vara inställd på att det när som helst egentligen kan bli dags – jag får samandragningar mest hela tiden, de gör visserligen inte ont, men det spänner ordentligt ibland. Igårkväll fick jag dock en riktig smärtsam samandragning när jag lade mig i sängen – det sved i hela magen och allt var på helspänn. Det gick dock över efter någon minut när jag lyckades slappna av.

Button is kicking less now but is shuffling about more, which makes him feel a little like a snake sometimes. Freaky! I think it might be getting a little bit tight in there now. Apparently he’s pushing a kilogram this week, and I sure can feel that. The placenta seems to be preparing for a sudden labour anytime between now and 14 weeks time – I get contractions off and on all the time. They don’t really hurt, but it feels really tense from time to time. Yesterday evening I got a really painful one, though, just when I went to bed – it was a stinging kind of pain across my entire belly and it was super tense. It passed after a minute or two when I managed to relax.

Bild på magen kommer snart! A photo of the bump will be up soon!

