Försäkringskassan 7,5 hp

av Honeymunchkin

Inte riktigt, men nästan. Och vad bra det hade varit om man kunde plugga på lite mer om försäkringskassan! Men idag har jag läst på ganska mycket om vad vår f-kassa kan göra för privatpersoner – och jag måste erkänna att jag känner mig otroligt lyckligt lottad över att bo i Sverige! Vi har, jämfört med nästan vilket annat land som helst, ett så fantastiskt bra system för den enskilde individen.

Jag försökte klura ut hur det här med föräldrapenning fungerar en gång för alla. Jag har börjat få väldigt ont i bäckenområdet av att stå upp och av att gå, och det förvärras när jag har suttit ner en längre tid, som på jobbet. Mamma frågade om jag inte kunde försöka sjukskriva mig, men jag var osäker på hur det skulle påverka min föräldrapenning. Därför bestämde jag mig för att läsa på lite mer.

På f-kassans hemsida finns massor med bra information – men i alla scenarion de använder som exempel antas man som gravid kvinna ha antingen jobbat heltid under en lång period (då har man ingenting att oroa sig för) eller inte ha arbetat alls (då har man massor att oroa sig för). Jag har arbetat sedan gymnasiet, men fram till slutet av juni 2011 arbetade jag på timbasis och bara deltid. Hur blir det då? Ja, det får man ju ringa och fråga, såklart. Så som jag förstår det, efter många frågor till handläggare och kundtjänst på f-kassan, ser det ut såhär:

Du som gravid måste ha arbetat, i någon form, sedan minst 240 dagar (ca 8 månader) innan beräknat förlossningsdatum (förkortat BF).

Föräldrapenningen begrundas på din s k sjukpenningsgrundande inkomst (allt över 180 kr/dag), förkortat SGI. Din SGI begrundas på din inkomst under de senaste 6 månaderna, men räknas över ett helt år. Har du arbetat på samma jobb med samma lön i mer än ett år är alltså din SGI densamma som din årslön.

Sjukpenning är en helt utomstående försäkring som inte påverkar din SGI, då en sjukskrivning (till skillnad från tjänsteledighet) likvideras med att arbeta. Detsamma gäller betald semester. Sjukpenningen kräver inte heller att du har arbetat en viss period innan sjukskrivning, utan det enda man egentligen behöver är ett läkarintyg. De första 14 dagarna betalar arbetsgivaren din sjukpenning och sedan, om man har ett läkarintyg som f-kassan godkänner, kliver f-kassan in och betalar ut sjukpenningen tills dess att man blir friskförklarad.

Hur man räknar ut hur mycket pengar man får finns jättebra beskrivet på f-kassans hemsida, med tabeller, fyll-i-själv-verktyg och förklarande texter. Knock yourself out.

Vad jag har förstått kan det däremot vara svårt att bli sjukskriven för vanliga graviditetskrämpor då graviditet inte räknas som en sjukdom eller funktionsnedsättning. Har man ett fysiskt ansträngande arbete eller jobbar i farliga miljöer ska man först och främst bli omplacerad på företaget av sin chef. Går inte det kan man få s k havandeskapspenning. Om man har kraftiga krämpor, som kontinuerliga kräkningar genom hela graviditeten eller så kraftig foglossning att man har svårt att gå är det däremot en annan sak. Jag hoppas därför att jag antingen blir bättre av att få jobba hemifrån en dag i veckan så jag orkar jobba hela den resterande tiden, eller att det blir så pass jobbigt att f-kassan godtar mina krämpor för sjukskrivning. Om två veckor har jag ett läkarbesök inbokat på MVC – vi får se vad som händer då.

