Veckor, månader, trimestrar? Så funkar det!

av Honeymunchkin

Väldigt många frågar vilken månad jag är i. Det har man ju för tusan inte koll på! Det är ingen som räknar månader (jättetrist att räkna bara till 9 när man kan räkna till 40!), men jag tänkte att jag borde väl reda ut detta någon gång.

Så, vilken månad är jag i nu då?

Man säger att en kvinna är gravid i 9 månader eller 40 veckor. Inget av detta är riktigt sant (ens om man mot förmodan skulle föda på sitt beräknade förlossningsdatum, vilket bara 5% av alla mammor gör, då många får sina barn för tidigt, ibland på tok för tidigt, eller så sent att de måste sättas igång). 40 veckor är för det första 10 månader, om man räknar 4 veckor/månad. Sanningen är dock att en kvinna är gravid i ca 38 veckor, vilket inte heller är 9 månader om vi antar att 1 månad=4 veckor, utan 9,5 månader.

Eftersom man räknar de ca två veckorna innan själva befruktningen som graviditetsveckor blir det sammanlagt 40 veckor. Orsaken till varför man räknar 2+38 är för att oavsett hur bra koll man har på sin ägglossning är det omöjligt för oss att veta exakt vilken dag och tid som själva befruktningen sker. För att det ska bli lättare att hålla koll och mer lika för alla har man valt att räkna vecka 1 från första dagen på sista mensen innan positivt graviditetstest. Den här veckan är jag som mamma då gravid i vecka 26, medan min bebis faktiskt bara har funnits i 24.

24/4=6

Jag har alltså varit gravid i ganska exakt ett halvår idag, och har lite mer än en tredjedel kvar.

Man delar upp graviditeten i tre delar, så kallade trimestrar. Ordet trimester betyder ordagrant ‘tre månader’ och är förmodligen anledningen till att man säger att man är gravid i 9 månader istället för nio-och-en-halv, då 3×3=9. De olika trimestrarna börjar och slutar lite olika långt in i graviditeten beroende på vem man frågar. Om man räknar 12 veckor per trimester så blir det ju en hel månad över som inte hör till någon trimester alls. Jag har valt att hålla med de som räknar följande:

Första trimestern: vecka 1-14 (14 eftersom man inte är gravid under vecka 1 och 2, och sedan 12 veckor framåt)
Andra trimestern: vecka 15-26 (precis 12 veckor)
Tredje trimestern: vecka 27 och fram tills man föder. Denna trimester blir då allt från 0 veckor lång för de med riktigt ivriga bebisar som kommer för tidigt, upp till 15 veckor lång om man har otur åt andra hållet och bebisen trivs lite för bra där inne, och inte vill komma ut alls.

Enligt mina uträkningar går jag alltså in i sista trimestern nästa vecka! Om jag nu är 6 månader gången så stämmer det ju ganska bra ändå med tre stycken tremånadersperioder. Give or take ett par dagar/veckor här och där, dvs. Det ser också ut som om nästa trimester kommer bli den absolut längsta, tyngsta och jobbigaste – men så mycket närmare målet än vad jag har varit hittills. Jag kan knappt vänta tills jag får hålla i min lille prins, och så länge jag fokuserar på honom så kan jag nog ta vad som helst.

Om jag får klaga lite på bloggen, alltså 😉

