Inte en jättebra dag, ändå…

av Honeymunchkin

Jag har länge funderat över om jag bör ringa Försäkringskassan och dubbelkolla att min nuvarande anställning räcker som underlag för föräldrapenning under mammaledigheten. Jag har skjutit upp det för att jag har trott att det alltid är långa köer och att jag inte behöver ringa förrän jag har skickat in moderskapsintyget jag fick hos barnmorskan sist jag var där.

Moderskapsintyget får man runt vecka 20 av sin barnmorska, som man ska posta in till Försäkringskassan. Den gäller enligt deras hemsida som en anmälan till föräldraledighet och föräldrapenning under ledigheten om man så väljer. Ersättningen baseras på hur mycket man har tjänat under det senaste året, så som sjukpenningen. Däremot behöver man bara ha jobbat 240 arbetsdagar för att få ersättning som är högre än grundbeloppet (180:- om dagen).

Så, när jag började på mitt nya jobb var det ganska exakt 6 månader tills jag ska gå på mammaledighet, så jag tänkte inte mer på det. Det dummaste är dock att det är 240 arbetsdagar, inte kalenderdagar. Jag kommer alltså ha arbetat för kort tid på den här anställningen för att få en vanlig föräldrapenning under min mammaledighet, och innan det här jobbet arbetade jag lite strötimmar på två olika arbetsplatser. Kul.

Jag fick såklart panik och ringde och pratade med Royden i en timme innan jag gav upp på världen och sprang in på en av toaletterna här på jobbet och grät ihjäl mig (ja, igen). Jag var helt övertygad om att jag kommer behöva gå på grundbeloppet (ca 5000:-/mån) under hela mammaledigheten, att det är helt och hållet mitt fel att vi inte skulle ha råd med lägenheten och en nyfödd bebis – vem hade inte fått panikångest då?

Royden ringde i alla fall till Försäkringskassan han också efter det att han behövt stå ut med mig gråtande i telefonen, och till honom hade de sagt att det inte är något problem då jag faktiskt har jobbat innan min nuvarande anställning. Allt jag behöver göra är att bifoga så mycket information jag kan få tag i när jag skickar tillbaka papprena man får från dem när man har skickat in moderskapsintyget. Det ska väl inte vara så svårt om jag nu får tag i min gamla arbetsgivare någon gång…

Men, ett stort tack till min älskade Royden som står ut med mig och tar hand om mina rage-anfall. Jag älskar dig massor, massor, massor!

