Vad jag sjunger för min lille prins

av Honeymunchkin


Den engelska versionen


Den svenska versionen

Vaggvisan i filmen Prinsen av Egypten har länge varit min favorit. Jag var jätteintresserad av antiken som barn, och är det fortfarande, och tyckte att den här filmen var helt underbar. Först nu har jag insett att det är samma kvinna, Ofra Haza, som sjunger på båda språken. Tydligen sjunger hon på totalt 17 olika språk, mer än hälften visserligen bara fonetiskt (gissar att svenska är ett av dem), men ändå.

Detta är i alla fall den vaggvisa som jag sjunger för Button minst tre gånger om dagen. Inte för att det står i böcker att man ska och att de sedan känner igen sången, men för att jag tycker om den så mycket. När jag jobbade som avlösare (typ, personlig assistent) till en liten pojke, och jag skulle natta honom, så sjöng jag ofta den.

Skillnaden nu när jag ser det här klippet är att jag kan relatera och började nästan gråta när jag såg henne släppa iväg sin lille son. Jag undrar vad jag hade gjort i samma situation. Vad jag ser det så skulle jag ha två val; antingen agera som Moses mamma eller som Lily Potter, alltså dö för honom (jag vet, det är skillnad när Moses mamma har två andra barn att ta hand om också, men ändå).

Vågar jag ens fråga vad ni skulle göra? 

