Mammakläder?

av Honeymunchkin

Sedan ungefär vecka 12 har jag inte kunnat ha mina vanliga byxor. Det gick bara inte att knäppa dem utan att jag mådde illa av att de var så tighta i midjan. Tur för mig att det var varmt ute, eftersom jag då kunde ha leggings och en tunika, eller en lös klänning eller liknande. Jobbigare var det när jag skulle till jobbet och insåg att inga av mina vanliga kontorskläder passade. Redan?!

Jahapp, bara att köpa nytt då! Inte för att det gjorde så mycket, egentligen. Alla vill väl ha en skälig anledning till att införskaffa sig en helt ny höstgarderob?

Problemet som uppstod var att jag är på tok för liten för alla mammakläder (som nästan aldrig finns i stl 34) och lite för tjock för vanliga kläder. Lösningen blev så kallade jeggings! På Vila-butiken på Götgatan här i Stockholm hittade jag tre par av dessa chinos-liknande leggings i olika färger. Två par är hellånga och det tredje är tre-kvartslånga (ej på bild). De kostade runt 200:- styck och går jättebra att vika ner en aning så resåren i midjan inte trycker direkt på magen utan snarare strax under.

Pieces Foxy Funky leggings armyPieces Foxy Funky leggings black

Jag kikade förbi på H&M också (deras mammakläder är jättestora i storlekarna! Helt galet!) och hittade dessa. De denimfärgade var slut i min storlek så det fick bli svarta istället, men det är helt okej för mig. 149:- på H&M.

H&M treggings black

Utöver det tycker jag att de korta, tighta trikåkjolarna från typ H&M och Gina Tricot fungerar jättebra som pennkjolar till kavajen på jobbet. Det går jättebra att ha en lös t-shirt instoppad så kjolen verkligen smickrar den lilla magen, eller bara under ett långt linne med en figursydd skjorta över (så länge man nu kan ha figursydda skjortor, dvs). De kostar runt 50-100:-

H&M skirt blackNågot jag har upptäckt är väldigt bekvämt under vad som helst är strumpbyxor med riktigt hög midja. Är midjan för långt ner så halkar strumpbyxorna ner och man får smita in på toaletten för att dra upp dem stup i kvarten. Är de mittemellan sitter de för direkt på magen och det kan till och med göra ont efter ett tag. Men sitter midjan över magen så är det inga problem alls! Man får dessutom lite extra stöd, även om det inte behövs så jättemycket nu i början. Jag vet att många vanliga klädkedjor gör strumpbyxor för gravida med extra stöd runt magen. Det blir till att investera i ett antal sådana snart.

Bekväma skor är också något man bör investera i. Hittills har jag för det mesta bara kört på mina löparskor, men ska kolla runt efter lite snyggare varianter snart. Curlingkängor – är det för bekvämt?

Curlingkängor

